Általában azt gondoljuk, hogy először sikeresnek kell lennünk ahhoz, hogy utána boldogok lehessünk. Ha keményen dolgozol, akkor boldog lehetsz majd egyszer a jövőben – a hétvégén, a vakáción, vagy nyugdíjasként. De vajon dolgozunk, hogy éljünk, vagy azért élünk, hogy dolgozzunk? Nic Marks statisztikusként dolgozik, azt vizsgálja, hogy az emberek mennyire boldogak munkavégzés közben. Szerinte meg kell fordítanunk a kapcsolatot a siker és a boldogság között.

A boldogságot bárki fel tudja ismerni egyetlen gesztusból. Ez arra utal, hogy egy mély, ösztönös érzésről van szó. Tudjuk, hogy az érzelmeknek evolúciós haszna van – a félelem segít elmenekülni, az agresszió segít a veszélyek legyőzésében. De mi lehet a boldogság funkciója?

Amikor lelkesedünk valamiért, ez az érzés az energiánkat arra összpontosítja, hogy könnyebben érhessük el, amit szeretnénk, hiszen tudatunk teljesen erre a feladatra koncentrál. A boldogság is hasonló, de valami más is hozzátartozik még: a boldogság egy szociális érzés. A mosoly másokkal megosztva nyer értelmet, ezen keresztül köthetünk új kapcsolatokat, és erősíthetjük meg a régebbieket.

A munkahelyeken a megfelelő csapatmunka kialakítása a cél. A csapatmunka pedig akkor tud jól működni, ha a benne lévő emberek nem érzik magukat rosszul. Sőt, az sem elég, ha csak „okén” dolgozunk. A megfelelő állapot a boldogság.

Hogyan lehet boldog légkört teremteni?

Nic szerint a boldogság és a siker kapcsolatában nagyon fontos szerepet játszik a pozitív visszajelzés is. A kutatásai szerint a boldog munkahelyi légkör kialakításához a legtöbben a következő kulcsszavakat adták meg: kapcsolatok, korrektség, egyensúly, függetlenség, kontroll, célkitűzés. Az alábbi tippeket fogalmazta meg munkaadók számára:

Connect – Kapcsolódj! Tedd lehetővé a munkatársak számára, hogy a munkától függetlenül kötődhessenek, beszélgessenek egymással!

Be fair – Légy korrekt! Az őszinteség és igazságosság az alkalmazottakkal szemben alapvető feltétel.

Empower – Adj hatalmat! Az alkalmazottaidnak legyen lehetőségük, hogy hassanak a munkájukra, és hogy a saját erősségeiket, ötleteiket és értékrendjüket is megmutathassák!

Challenge – Állíts kihívásokat! Ne az orruknál húzd a munkavállalókat, de ne is túl távoli célokat mutass nekik. Legyen egy ésszerű, elérhető távolságban lévő feladat, előttük, amelyet kihívás megugrani, de elégtétellel jár.

Inspire – Inspirálj! Hadd lássák az alkalmazottaid a nagyobb célokat is, hogy hogyan segítik a kollégáikat, az ügyfeleket, hogy hasznos tagjai a csapatnak!

Nic statisztikái szerint a boldogság és a teljesítmény körkörösen hatnak egymásra, ám a boldogság kétszer olyan erősen növeli a teljesítményt, mint fordítva. A következő tanáccsal zárja az előadását: Építs a boldogságra, és hagyd, hogy a siker magától jöjjön!