2008-ban a recessziót követően egy új korszak vette kezdetét, állítja Leonard Brody Emmy-díjas bestseller író, startup-guru és médiaszakértő. Ezt a korszakot az internet elterjedése és a személyiségünk „virtuálissá” válása hívta életre, mely kihat az élet minden területére: a munka világára, a szórakoztatóiparra, az oktatásra, a hétköznapokra és az üzleti életre is.

 

A változás oka, hogy ma a kommunikációhoz szükséges eszközök kötetlenné váltak. Korábban a médiatechnológia forradalmi gépezetei, mint például a távíró, a rádió, a telefon vagy a televízió mind állami felügyelet alatt álltak. Az új érában az internet uralja a kommunikációt, mely az átlagemberek kezében van, könnyen hozzáférhető, globális, és bármilyen tartalmat elérhetővé tesz.

Az üzleti világ nagyjai mind olyan vállalatok, akik idejében felismerték és hatékonyan kiaknázták az új lehetőségeket, amiket az internet teremtett. Ma a világ legnagyobb tartalomszolgáltatója a Facebook, tartalom nélkül, a legnagyobb távközlési vállalat a Skpye, távközlő hálózatok nélkül, a legnagyobb taxitársaság az Uber, taxik nélkül, és a legnagyobb szálláshely-közvetítő az AirBnB, szállodák nélkül. Ezek a vállalatok mind a közösség erejére építenek, és kizárólag az összeköttetést biztosítják ahhoz, hogy az emberek elérhessenek egymáshoz. A régi üzleti modell szerint mindez elképzelhetetlen lett volna.

Bár Brody az internetet nevezi a mostani változás „üzemanyagának”, ám ehhez még további tényezők is hozzájárulnak. Először a technológiai fejlődés: ma egy számítógép vagy egy okos eszköz gyakorlatilag bárki számára elérhető – ha az első számítógépekkel tesszük mérlegre, hihetetlenül olcsón és rengeteg funkciót lehetővé téve.

Másodszor Brody a viselkedést említi: miközben emberként szemtől szemben, fizikai valónkban vagyunk jelen, aközben folyamatosan virtuális emberként is létezünk, e-mail fiókunkon, fórumokon és a közösségi hálózatokban. Mára teljesen megváltozott a híresség fogalma is: a tinédzserek számára azok az emberek, akikre felnézhetnek, többé nem filmsztárok vagy politikusok, hanem YouTube-hírességek.

A harmadik elem, amiről Brody beszél, a tőkepiac. Már nemcsak a nagy befektetők támogathatják a piacra kerülést, hanem akár a közösség is. Jó példa erre a Tesla Motors elektromos autói (ma az USA-ban 5 legnagyobb autóforgalmazó egyike), melyet a nagytőkések az olajlobbi miatt soha nem tudtak volna támogatni.

Az utolsó tényező a vállalkozás. A vállalkozókat régen olyan embereknek tartották, akik nem képesek alkalmazottként dolgozni. A vállalkozó szellem hamarosan szinte teljesen elkerülhetetlen lesz majd, hiszen a kisvállalkozások tudnak a legjobban reagálni az igényekre – ez a kulcsa a startupok felfutásának is.

Ma már kivetített hologramok adhatnak koncertet régóta halott előadók helyett. Mindezekből érezhetjük, hogy a virtualitás milyen erős részévé vált az emberi létezésnek, a társadalomnak, a szórakoztatásnak és az üzleti életnek is.