Az animáció kifejezés a latin anima vagyis „lélek” szóból ered, jelentése: „élettel megtölteni”. Ez Magyar Ádám munkája, aki az egerszalóki GreenZero stúdió 3D-animátora. Előadásában a számítógépes képalkotás egy nagy dilemmájáról beszél: Mi kell ahhoz, hogy egy virtuális figura, egy számítógépes adathalmaz valódi élőlényként elevenedjen meg előttünk?

 

Az előadást Marilyn Monroe arcképével kezdi, ő minden idők legismertebb színésznője, de vajon megállná-e a helyét a modern blockbusterekben? Amíg beszél, a vásznon megjelenik Marilyn Monroe 3 dimenziós képmása, aki mozog, grimaszol, és hirtelen az Avatar c. filmből ismert kék bőrű lénnyé, naavivá változik. Ezt a képsort a kis magyar stúdió által tervezett konfigurációs szoftver segítségével hozták létre.

„A virtuális valóság már a spájzban van”- állítja Magyar. A 3D-szoftverek segítségével a képalkotás ma egészen új irányt kap, és új lehetőségek széles tárháza nyílik meg. Életet lehelni egy absztrakt figurába azonban hihetetlenül nehéz. Akárcsak az élő organizmusok, virtuális másaik is egy adott anatómiára épülnek, csontvázuk és izomzatuk van, amelyek befolyásolják megjelenésüket és mozgásukat. A valóság legapróbb részletekig történő rekonstrukciója a cél. Ahhoz, hogy egy emberalakot hozzanak létre, egy valós modellre van szükség. A modell arcát beszkennelik, integrálják az emberkonfigurációs rendszerbe, ahol a részletek finomra hangolásával teljes hasonlóságot lehet elérni a célszeméllyel.

Ennek a módszernek a segítségével akár a régi idők emberei is újra életre kelthetők. Éppen ezt a célt tűzte maga elé a csapat, amikor egy magyar történelmi animációs film megalkotásába kezdett, mely hamarosan el is készül. A film előzetesét le is vetítik a közönség számára. A látvány részletgazdag és korszerű - nem csak magyar viszonylatban.